3. Návod na tvorbu pravidel
Pravidla blokování reklam se sama nevyčarovala, stejně tak jako se reklamy jen tak samy od sebe nevyspawnovaly. Někdo je musel vytvořit. Maxthon, stará Opera i různé doplňky pro prohlížeče často mají nějakou funkci pro snadnou tvorbu pravidel přímo integrovanou do svého uživatelského rozhraní, takže uživateli mnohdy stačí jen pár kliků a reklama se již nezobrazuje. Pokud ovšem nechceme takto klikat na každém webu, který navštívíme, bude lepší použít nějaká komplexnější, účinější a cílenější pravidla. Podělím se s vámi o pár poznatků, které jsem při svém putování Internetem shromáždil, tak aby si mohl každý z vás svá pravidla snadno upravit či sestavit.
Nejdříve je nutné zjistit, co způsobuje zobrazování reklamy, jak ji dotyčný napsal. Na stránce s reklamou je tedy třeba otevřít vývojářské nástroje (klepnout pravým myšidlem na reklamu a vybrat „Zkontrolovat prvek“, nebo stisknout klávesu „F12“ a vyhledat reklamu ručně. Jelikož reklamy jsou často zanořené do struktury stránky (jsou v bloku, zarovnané vpravo, v rozbalovací roletce…, je důležité najít nadřazený řetězec, který reklamu „obaluje“, ale jeho zablokování neovlivní obsah, který chceme ponechat. Zablokovaný řetězec totiž zakáže vše, co je zanořeno pod ním (respektive, to, co jeho tag obaluje). Poté je třeba sestavit pravidlo.
Pravidla se píší každé na jeden řádek.
Význam značek:
! - komentář
## - znamení prohlížeči, že tento prvek má být zpracován přednostně. Mezera za „##“ být může, ale nemusí.
~maxthon.com - tato stránka bude vyloučena z blokování, tj. následující pravidla budou uplatněna pro všechny ostatní stránky
maxthon.com - prvky budou blokovány pouze na této stránce, jinde ne
* - zástupný symbol pro blokování všeho
Příklad:
je komentář
zablokuje element typu „div“ s „id“ „reklamy“.
zablokuje element s „id“ „reklamy“. Oproti předchozímu příkladu je zápis kratší (proto výhodnější).
zablokuje element typu „div“ s „class“ „.reklama_square“.
zablokuje element s „class“ „.reklama_square“. Oproti předchozímu příkladu je zápis kratší (proto výhodnější).
na webu „novinky.cz“ zablokuje element typu „div“ s „id“ „rightColumn“.
Kód: Vybrat vše
~facebook.com## html[id="facebook"]
všude kromě webu „facebook.com“ zablokuje element typu „html“ s „id“ „facebook“.
zablokuje libovolný řetězec obsahující slovo „reklama“.
zablokuje libovolný typ elementu s „class“ začínající textem „fb-comments“. Pravidlo tedy zablokuje i varianty typu „fb-comments-01“, „fb-comments_sucks“ nebo např. „fb-commentsAds“.
zablokuje libovolný typ elementu s „id“ „ad-leaderboard“. Zablokuje jej všude tou nejbrutálnější formou, může s sebou vzít i něco, co blokovat nechceme.
Kód: Vybrat vše
http://img5.uloz.to/ul3/images/*.jpg
na adrese „
http://img5.uloz.to/ul3/images/“ zablokuje všechny obrázky libovolného názvu typu „.jpg“.
Kód: Vybrat vše
uloz.to, ulozto.cz, ulozto.sk, ulozto.net## section[id="content"] {background: transparent !important;}
na stránkách „uloz.to, ulozto.cz, ulozto.sk, ulozto.net“ zprůhlední pozadí elementu typu „section“ s „id“ „content“.
Pravidla blokování lze využít nejen k blokování, ale i k přepisu kódu (to vlastně dělají celou dobu). Lze tak například vyplnit prázdné místo po reklamách, či zcela změnit vzhled webu - příkladem je například můj pokusný motiv vzhledu „Wooden Darkness“ (v překladu „Dřevěná temnota“) pro weby Maxthon, který nalezneš
zde.(Ta pravidla stačí zkopírovat a vložit do
Blokování reklam do pole webu „maxthon.com“.
Více o tvorbě vlastních filtrů se dozvíš
tady, případně v mém
vlákně na mezinárodním fóru, kde jsem se to dozvěděl já

.
Pokud jsem se někde zmýlil či něco opomenul, budu rád, když navrhneš opravu 